Kameran takana

Kameran takana näkee monasti toisin kuin tahtoisi niiden olevan. Nyky järkkärit antavat hyvät mahdollisuudet harrastaa hienoa harrastusta. Itsellä on käytössä Canon R ja siinä pari putkea 24-105 ja 70-300.

Kuvien ikuistamiseen sopivat myös kännykät ja erityisesti nykinen Samsung S21 kännykkäkamera on aina mukana ja siinä hetkessä kuvausvalmiina.


tiistai 4. huhtikuuta 2017

Onko koulutusjärjestelmä osasyynä innovaatiopulaan? WL kolumni

Onko koulutusjärjestelmä osasyynä innovaatiopulaan?


Suomalainen hyvinvointi on pitkälti rakentunut uusien innovaatioiden syntyyn ja niiden tehokkaaseen hyväksi käyttöön. Vaikka suomalainen teknologiaorientoitunut yhteiskunta on entistä enemmän palveluyhteiskunta, niin se ei selviä tulevista haasteista toinen toisensa selänpesulla.

Teollisuudessa ovat pitkät perinteet, mutta nyt emme pärjää enää massatuotannossa. Tämä on nähtävissä myös Varkaudessa. Teollisuus on ajanut itsensä ulos markkinoilta. Vain osaamiseen perustuvilla ratkaisuilla voi pärjätä.

Kun miettii teknologiakehitystä ja innovaatioiden merkitystä, niin ei kaus tarvitse katsoa taakse päin. Suomalainen paperi-insinööri on kehittänyt mitä moninaisimpia paperilaatuja, joilla Stora-Enso ja UPM ovat takoneet rahaa miljardeja vuosien saatossa. Myös suomalaisen elektroniikkateollisuuden kultahammas Nokia toi vuosittain kännyköihin lukuisia hienoja ratkaisuja. Varsinainen rahantekohan tehtiin hyvin organisoidulla hankinta- ja tuotantokoneistolla.

Kukaan ei voi väheksyä teollisuuden tuomaa rahavirtaa, jota on käytetty suomalaisen palveluyhteiskunnan rahoittamiseen. Mistä löytyy jatkossa sellaiset uudet teollisuuden inovaatiot, jotka tuovat hyvinvointia kansakunnalle? Olemme menettäneet bulkkituotannon hyödyt paperissa. Painettu media häviää nopeammin kuin oli osattu kuvitella. Olemme aliarvioineet kuluttajakäyttäytymistä myös kännykkäteollisuudessa.

Varkauden strategiassa puhutaan puun uusista käyttömuodoista. Mutta olemmeko vain auttamattomasti jäljessä osaamisessa ja vuosien innovaatiotyhjiön paikkaamisessa? Suurin osa useamman työajasta kuluu siihen, että kuinka selviämme hengissä. Osan kuitenkin pitää pystyä katsomaan myös tulevaisuuteen.



Suomalaista koulutusjärjestelmää on pidetty arvostettuna. Osaltaan näen meidän koulutusjärjestelmässä olevan syy innovaatioiden vähäisyyteen. Sopii myös kysyä. Kuinka paljon monikansalliset yritykset ovat valmiita sparraamaan ja tekemään yhteistyötä vaikkapa Varkauden lukion kanssa? Onko oikeasti kysytty mitä pitäisi tehdä, että koulutusjärjestelmän strategia vastaa 2020 luvun tarpeisiin.

Mikä onkaan innovaatioita tuottavan koulutuksen ja korkean koulutuksen ero?
Kansalaiset ovat pitäneet kirurgin ammattia hyvin korkea-arvoisena. Kirurgi käy lukion jälkeen vielä 10 vuoden koulutusohjelman. Hän leikkaa parhaimmillaan noin 100 sydänpotilasta vuodessa. Tämä on hieno työpanos, sitä ei voi väheksyä.

Toinen korkean koulutuksen saanut fyysikko oivaltaa ja keksii uuden innovaation ja hän lyö päät yhteen soveltavan insinöörin kanssa. Heidän tuotteella pystytään ennakoimaan oireen synty ja saadaan akuuttien infarktien määrä vähenemään maailman laajuisesti. Millaiset säästöt tästä saataisiin? Mainittakoon, että Suomessa operoidaan sydänpotilaita vuosittain lähes 300 miljoonalla eurolla.


Lukion abiturientit viettivät penkkaripäivää torstaina. Heillä on tiivis tiukka opetus takana. Sivusta hyvin läheltä seuranneena on kysyttävä. Pystyykö suomalainen lukiojärjestelmä tuottamaan innovaatioihin kykeneviä nuoria soveltavan tieteen tarpeisiin?

Suomi on menestynyt vielä erilaisten Luma- ja Pisa- tutkimusten valossa maailmalla. Viimeisten tulosten valossa ollaan hiipumassa kilpailijoihin nähden. Lukio-opetuksessa entistä harvemmin valitaan pitkää matematiikkaa ja fysikkaa, koska ne yksinkertaisesti vaativat älyttömästi aikaa.

Pitkän matematiikan suorittaneiden määrä on ollut vuodesta 2006 alkaen koko ajan laskevalla trendillä. Tämä ei voi olla vaikuttamatta tulevaisuudessa suomalaiseen teknologiayhteiskuntaan. Onhan lukio tunnetusti ollut hyvä ponnahduslauta tutkimuksen ja tieteen tekijöille.

Teknilliset yliopistot ovat jo nykyään huolissaan siitä mistä löytää riittävästi laajat tekniset taidot omaavia jatko-opiskelijoita. Niin sanottujen insinööriammattien merkitystä ei voi eikä saa väheksyä palveluyhteiskunnassakaan. Insinööriammatit ovat muovanneet suomalaisen yhteiskunnan hyvinvointikehityksen perustan.

Kannustakaa lapsianne valitsemaan matemaattiset aineet jo peruskoulusta alkaen, niin onpahan isälläkin purtavaa matematiikan tehtäviä ratkottaessa iltamyöhään. Matematiikasta ei tarvitse pitää, mutta se avaa silmät, kun siihen vihkiytyy. Epäyhtälön ratkaisun ymmärtäminen voi olla joskus ratkaisu tulevaisuuden ongelmiin.

Julkaistu WL 12.2.2014

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti